Na jar roku 2007 došlo k sérii zmien Defendera, z ktorých väčšina bola vykonaná s cieľom splniť emisné a bezpečnostné predpisy. V podstate sa zmeny dotkli celého vozidla a vznikla verzia, ktorá z praktického pohľadu a univerzálneho využitia získavala najviac bodov u zákazníkov zameraných na univerzálnosť použitia. V prvom rade bolo pozitívnou zmenou použitie 6 stupňovej prevodovky vhodnejšej na jazdy pri vyššej rýchlosti, ale zároveň aj systém vykurovania a klimatizácie vozidla bol výrazne účinnejší hlavne pri jazdách v zimných podmienkach. Antikorózna ochrana sa zlepšila a napríklad také dvere prestali trpieť koróziou na rozhraní ocele a hliníka… Negatívnou zmenou bolo vypustenie 9 miestnej verzie a zavedenie 7 miest kvôli legislatíve. Toľko prakticky pohľad. Fakty uvediem nižšie…
Mechanika vozidla
Najväčšou mechanickou zmenou bola hnacia jednotka a prevodovka. Motor Td5 bol nahradený motorom DuraTorq spoločnosti Ford (motor Puma), ktorý bol postavený v továrni v Dagenhamu, čím sa stal Td5 posledným motorom Land Rover, ktorý bol vyrábaný v továrni v Solihull. Zvolený motor bol z rodiny ZSD, čo je verzia 2,4-litrovej štvorvalcovej jednotky, ktorá sa tiež používa vo veľmi úspešnom rade Ford Transit. Systém mazania a konštrukcie motora bol prispôsobený na použitie vo vlhkých a prašných podmienkach a udržiaval mazanie funkčné aj pri extrémnych uhloch v teréne. Úroveň výkonu zostáva rovnaká pri 122 k (91 kW), ale s nižšou špičkou výkonu pre ťažné účely aj lepšie zrýchlenie vozidla. Výkon krútiaceho momentu vzrástol z 300 Nm na 359 Nm vďaka namontovaniu turbodúchadla s premenlivou geometriou lopatiek. Tým motor dodáva vyšší krútiaci moment než Td5, od 1500 ot/min do 2000 ot/min. Motor je spojený s novou šesťstupňovou prevodovkou. Prvý prevodový stupeň je nižší než predchádzajúca prevodovka pre lepšie ovládanie pri nízkych otáčkach, zatiaľ čo najvyššia šiesta rýchlosť je určená na zníženie hluku a spotreby paliva pri vysokých rýchlostiach pri jazdách po asfaltových komunikáciach.
Interiér a súvislosti
Ďalšie veľké zmeny boli v interiéri. Usporiadanie palubnej dosky originálu 110 od roku 1983 (ktoré bolo zase veľmi podobné tomu, ktoré bolo použité na Series III od roku 1971) bolo nahradené prístrojovou doskou s plnou šírkou a rôznymi ukazovateľmi. Prístroje pochádzajú z Discovery 3 a niektoré stredové panely pochádzajú z Ford Transit. Zatiaľ čo niektoré interiérové prvky z časti britského Leylandu – z ktorých niektoré sa datujú do sedemdesiatych rokov 20. storočia – boli nakoniec upustené, prístroje zo stĺpika riadenia (pochádzajúce z Mk.1 Austin Metro) ako aj spínač zapaľovania (z prístavu Morris) z predchádzajúceho interiéru zostali. Nový vykurovací a ventilačný systém zlepšil výkon odhmlievania a vykurovania čo bol pomerne najvýraznejší vplyv na praktické používanie vozidla.
Iné zmeny interiéru boli v usporiadaní sedadiel. Legislatíva z Európskej únie vylučuje sedadlá smerujúce smerom dovnútra (sedenie bokom), ktoré sa používajú v zadnej časti predchádzajúcich vozidiel Land Rover. Defender 2007 nahradil štyri sedadlá smerujúce dovnútra dvoma sedadlami smerujúcimi dopredu. Tým sa Defender 90 stal štvormiestnym vozidlom (zníženým zo šiestich alebo siedmich) a Defender 110 sedemmiestny (znížený z deviatich miest). Tým sa Defender dostal do súladu so svojimi konkurentmi, ktorí toto rozmiestnenie používali už mnoho rokov. Nový model bol predstavený na šasi 110 – “utility”. Toto bola päťdverová karoséria, ale najzadnejšie sedadlá boli odobraté a zadné bočné panely zostali bez okien a vyrábalo sa päťdverové vozidlo so zaisteným nákladom.
Exteriér vozidla
Jediné vonkajšie konštrukčné úpravy boli menšie zmeny detailov. Kapota bola pretvorená lisovaným výbežkom, aby nový, vyšší motor mohol zapadnúť do pozície motora pri dodržiavaní bezpečnostných predpisov pre chodcov (vypuklina kapoty smerom hore). Tým sa tiež vyhlo potrebe prepracovať vaňu motora kvôli umiestneniu nápravy. Nová palubná doska a systém vetrania si vyžadovali odstránenie výrazných ventilačných klapiek pod čelným sklom, ktoré boli od 50. rokov minulého storočia charakteristické pre staršie úžitkové modely Land Rover. Zatiaľ čo boli klapky vypustené, lisovanie priedelov zostalo rovnaké, takže obrysy, kde by boli pôvodné klapky, sú stále prítomné. Dvere pre cestujúcich a zadné nakladanie boli prepracované tak, aby sa znížila korózia a galvanická reakcia medzi hliníkom a oceľovým plechom. Všetky ostatné panely si zachovali rovnaký tvar a štýl, ktorý nadšenci považujú za “ikonický”.
Zmeny od roku 2012
Hlavnou zmenou pre modely v roku 2012 bola inštalácia iného motora od radu motorov Ford Duratorq. Ford rozhodol z dôvodov nákladov nezmeniť 2,4-litrový motor, ktorý bol zavedený v roku 2007, aby splnil budúce emisné normy Euro V, a preto bol motor nahradený motorom ZSD-422, v podstate 2.2-litrovým variantom toho istého motora. Hoci objem znížili, tak jednotke zostali nezmenené výkony a krútiace momenty a bola použitá rovnaká šesťstupňová prevodovka. Motor prvýkrát obsahoval filtrovanie tuhých častíc na Defendri.
Soft-top verzia
Jedinou ďalšou zmenou bolo opätovné zavedenie strechy typu “soft-top” na bežný trh. To bola populárna voľba pre Land Rover Series, ale zavedením Defender bol odsunutý iba na špeciálnych zákazníkov a armádnych kupujúcich. Land Rover uviedol, že táto možnosť bola vrátená späť vďaka spätnej väzbe od zákazníkov. Posledný Defender, soft-top “90”, odišiel z výrobnej linky Solihull v piatok 29. januára 2016 o 9:22.
Budúcnosť po roku 2016
Viaceré zdroje informujú, že nahradenie Defendera má byť spustené v roku 2018/2019. Zhodou okolnosti fabrika Land Rover / Jaguar bola postavená na Slovensku a výroba Defendera je plánovaná práve u nás na Slovensku…