Ak už idete pre vysnívaný Defender, predpokladám, že už máte jasno v tom, ktorá motorizácia a aká karoséria je pre Vás najvhodnejšia, preto sa tu nebudeme zaoberať možnosťami jednotlivých verzií, to si môžete pozrieť v tomto príspevku.
Zameriame sa na tri kľúčové oblasti a to je mechanický stav (funkčnosť), stav karosérie a rámu (korózia) a celkový stav.
Je nám jasné, že kupujeme ojazdené auto, typu off-road, takže sa určite nájdu nejaké chyby a poškodenia. Zároveň si ale uvedomujeme, že hľadáme niečo v slušnom stave takže sa spravidla nebavíme o najlacnejších kusoch nájdených na internete. Nechcem tu rozoberať stav Defenderov v tej ktorej krajine, pretože samozrejme autá z juhu sú z pohľadu korózie v lepšom stave, ale som presvedčený, že servisná starostlivosť je v Nemecku na inej úrovni ako v Španielsku. Ale to nemusí platiť 100% u každého jedného. Výber pôvodu nechám na Vás.
Mechanický stav
Auto by malo byť kompletne funkčné. To znamená, že naštartuje aj pri teplote pod nulou a motor beží od začiatku na všetky valce. Je potrebné skontrolovať radenie všetkých rýchlostných stupňov prevodovky. Následne vyskúšame prídavnú prevodovku prepnutím na redukovanú rýchlosť a otestujeme funkčnosť, ideálne v ľahšom teréne na nespevnenom povrchu kde budeme vedieť vyskúšať aj funkčnosť uzávierky diferenciálu (uzávierku nikdy neskúšame na spevnenom povrchu). Spojka by mala fungovať normálnym spôsobom, nemala by trhať, klepať a vydávať nejaké nezvyčajné zvuky ani pri vymáčknutí a podržaní. Pri brzdení by sa auto nemalo ťahať do strany a nemalo by tam byť žiadne citeľné trasenie.
Pri skúšobnej jazde vyskúšame aj vyššiu cestovnú rýchlosť a všímame si správanie auta, prípade trasenie a podobne. Trasenie pri rýchlosti okolo 80km/h, ktoré dovtedy prítomné nebolo môže byť spôsobené znečistenými kolesami (blato, sneh a ľad), alebo ich nesprávnym vyvážením. Počas jazdy by ste nemali počuť hučanie ložísk a diferenciálov, samozrejme je to jazdené vozidlo a konštrukčne úplne tiché nie je, ale ak počujete po celý čas hučanie ložiska, že Vám z toho duní hlava, nie je to normálny stav. Skontrolujeme si funkčnosť ručnej brzdy. Preveríme funkčnosť elektrickej výbavy, smeroviek, svetiel a ďalších komponentov. Toto sú veci na ktoré by sme nemali zabudnúť.
Stav karosérie a rámu
Keďže kupujeme Defender na viac rokov, snažíme sa nájsť slušný stav. Karoséria aj rám môžu mať stopy používania, ale určite nekupujeme auto s prehnitým rámom, pretože výmena je jednak náročná, ale hlavne finančne nákladná záležitosť. Doporučujem kupovať auto s pôvodným nástrekom, bez rôznych asfaltových náterov pod ktorými nedokážete vidieť reálny stav rámu. Radšej pôvodný stav s povrchovou koróziou, ako auto s pekným čiernym náterom pod ktorý nevidíte…
Kritické miesta rámu, ktoré musíte skontrolovať:
- spodné najnižšie časti rámu (kde sa logicky drží voda)
- zadná časť rámu pred zadným nárazníkom (crossmember)
- časti medzi rámom a karosériou pred zadným kolesom
- VIN číslo (pred pravým predným kolesom na ráme)
- otvory v ráme a všímame si stav hrán týchto otvorov
- predný nárazník z vnútornej strany, kontrolujeme aj prepážky
Veľa odhalí už stav VIN čísla, keďže naša legislatíva vyžaduje čitateľnosť čísla rámu, viete si takto skontrolovať či s vozidlom nebudú problémy pri prepise. Zároveň stav rámu a čitateľnosť VIN čísla napovie niečo o celkovom stave rámu vozidla. Ak VIN už je výrazne poškodené koróziou a nie je čitateľné, je potrebné poriadne skontrolovať aj ostatné časti rámu. Pozor, vozidlo zo zahraničia bez čitateľného VIN čísla na ráme už u nás nedokážete prihlásiť na pôvodné VIN číslo, jedine na pridelené nové číslo čo Vám jednak znižuje hodnotu vozidla v budúcnosti, ale aj komplikuje celý proces prihlásenia.
Karoséria Land Rover Defender
Ako už iste viete, karoséria je z veľkej časti vyrobená z hliníka. Na niektorých častiach je použitý aj oceľový plech a v miestach stykov dochádza k reakcii výsledkom ktorej je výraznejšia korózia. Toto sa na Pumách riešilo nahradením niektorých hliníkových častí klasickým plechom.
Kritické miesta karosérie, ktoré musíte skontrolovať:
- Takzvaný bulkhead, časť medzi kapotou a kabínou vozidla spredu ako sú klapky a zvnútra kabíny pomedzi stĺpik a prístrojovú dosku
- Takzvaný bulkhead, šikmá časť pod nohami vodiča a spolujazdca
- dvere vozidla, spodná strana a hrany zospodu
- dvere vozidla zadná strana okolo zámkov a pod úrovňou okien
- stredové stĺpiky vozidla
- prahy a ich okolie aj zo spodnej strany
- uchytenie karosérie k rámu pred zadnými kolesami
- zadný nárazník (crossmember)
- u verzie 130 uchytenie korby k rámu vozidla
- pánty dverí (vôľa, zvesenie)
Dvere by sa mali zatvárať normálne, bez potreby extrémneho búchania – vôľa pántov sa prejavuje práve zle zatvárajúcimi sa dverami, pretože sú už zvesené. Vyskúšate jemným pridvihnutím dverí, nemala by tam byť citeľná vôľa. Oprava je o výmene pántov, ktoré sa dajú kúpiť, ale je ich potrebné pred montážou nalakovať.
Celkový stav vozidla
Auto by malo pôsobiť primeraným dojmom. Musí byť adekvátne veku vozidla. Radšej pôvodný udržiavaný stav ako narýchlo natretý rám vozidla. Pri skúšobnej jazde by nemalo byť nič nezvyčajné, aj keď samotná jazda Defenderom je už sama o sebe dosť nezvyčajná a hlavne poloha za volantom…
Motor by po naštartovaní nemal výrazne dymiť, pri mínusových teplotách je po štarte nejaký dym prijateľný, ale po zahriatí by nemal byť prítomný. Pri výraznejšom vyšliapnutí plynu počas akcelerácie môže byť mierny dym viditeľný, ako je to bežné u naftových motorov bez filtra pevných častíc. Toto samozrejme neplatí u Defenderov po roku výroby 2012, ktoré už majú filter pevných častíc. Ak je dym sivý respektíve do modra, môže sa jednať o spaľovanie motorového oleja. Za studena po štarte býva veľa dymu spôsobeného vadnými žhavičmi, toto sa prejavuje veľmi výrazne hlavne u motorov Puma.
Riadenie by nemalo mať postrehnuteľnú vôľu, spravidla vôľa vzniká v kĺboch volantovej tyče. Ventilátor kúrenia by mal byť funkčný na všetkých stupňoch. Je potrebné skontrolovať funkčnosť vykurovania aj klimatizácie ak je k dispozícií. Motor na voľnobehu musí bežať v stabilných otáčkach bez kolísania. Samozrejmosťou je skontrolovať množstvá náplní v motore a chladení. Je vhodné mať zo sebou aj mechanika, ktorý posúdi prípadné sporné veci, kde si bežný človek nemôže byť úplne istý.
Čo sa dokumentácie týka, je vhodné kupovať vozidlo, u ktorého je jasná história majiteľov. Ešte zaujímavejšia je servisná história, ktorá môže byť formou servisnej knižky alebo záznamov o servise. Samozrejme kupujete staršie vozidlo, takže nemôžeme čakať úplnú históriu, ale minimálne o posledných servisných úkonoch by mali existovať záznamy.
V každom prípade doporučujem po kúpe vozidlo nechať obhliadnúť vo Vami vybranom servise a následne urobiť všetky potrebné úkony. Údržba vozidla sa Vám vráti na jeho spoľahlivosti. Defender je auto, na ktorom sa dá opraviť takmer všetko, ale čím lepší kus kúpite, tým viac a tým skôr si ho budete užívať. Všetky diely sú dostupné, väčšina aj z druhovýroby za pomerne priaznivé ceny takže nie je problém Defender pomerne efektívne úspešne servisovať.
Super informacie. Bolo by dobre urobit aj nejaky zoznam preverenych predajcov dielov pripadne servisov. A diskusne forum.